Het is de droom van de autoliefhebber, de Rijkspolitie maakte er vroeger – jagend over de Nederlandse snelwegen – de blits mee, en als je hem ziet herken je hem meteen: de Porsche 911. De mogelijk meest iconische sportauto ooit gebouwd viert dit jaar zijn 50e verjaardag.

De oersportauto werd in september 1963 voor het eerst aan het publiek getoond op de Autosalon in Frankfurt. Sindsdien zijn de beroemde Duitse 911-bolides, met de motor achterin en de bagageruimte voor, nooit meer uit productie geweest. Inmiddels zijn er meer dan 820.000 exemplaren gemaakt, waarmee de 911 de succesvolste sportauto ter wereld is.

,,Een ijzersterk ontwerp, wat in vijf decennia nauwelijks is veranderd. De 911 is iets groter geworden, maar de onmiskenbare lijnen van de neus, de motorkap en de dakhelling zijn er altijd in gebleven’’, zegt Hannie Steeman van Porsche-importeur Pon’s Automobielhandel. Naast het ontwerp, wordt de ‘Elfer’, het Duitse koosnaampje voor de 911, ook geroemd om z’n uitstekende rijprestaties en betrouwbaarheid.

In Nederland rijden er ruim 13.800 bolides rond van het type 911. Volgens Steeman doen vooral de duurdere, exclusieve uitvoeringen het hier goed. ,,Voor veel jongens – en steeds meer meisjes – is het een droom. Ze denken, als ik de stap zet om er een aan te schaffen, wil ik het meteen helemaal goed doen’’, legt de marketingmanager uit.

Een nieuwe instap-911 kost in Nederland 109.700 euro. ,,Maar ons best verkopende model is de 911 4S, met onder meer een breder carrosserie en 4-wielaandrijving. Die is verkrijgbaar vanaf 136.500 euro.´´ Maar het kan natuurlijk veel gekker: voor een extreem luxe en razendsnelle turbo-uitvoering moet bijvoorbeeld al gauw een kwart miljoen worden neergeteld.

Ontwerper Jan des Bouvrie (70), die al vele 911-modellen heeft gehad in zijn leven en nu eigenaar is van een gloednieuwe witte ´911 4S´, raakt er niet over uitgepraat. ,,Bijna een halve eeuw geleden stond ik met Ben Pon (voormalig Porsche-importeur en autocoureur) op de RAI en zag de 911 voor het eerst. Ben moest er heel erg aan wennen, maar ik liep er omheen en kon nergens een fout qua design ontdekken. En nog steeds als ik ’s ochtends wakker word en naar buiten kijk, zie ik een tijdloos perfect model’’, vertelt Des Bouvrie.

Op straat levert een 911 volgens de ontwerper alleen maar blije gezichten op. ,,Als je in een Ferrari rijdt, vinden mensen dat vaak irritant. Maar kom je in een Porsche voorbij, dan vinden ze het prachtig en steken ze hun duim omhoog.’’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl